Možná se dočkáme parních strojů v automobilech

Většina z nás má pocit,že parním strojům již odzvonilo a patří do starých filmů a na koleje v rámci jízd historických lokomotiv. BMW a Renault Trucks již roky, jak se zjistilo, pracuje na systému, který ve své podstatě funguje jako parní stroj. Zatímco německá automobilka BMW řeší větší počet překážek – nárůst hmotnosti automobilu, potřeba většího prostoru, francouzský výrobce kamionů to má snazší. Nárůst hmotnosti o nějakých pár desítek kilogramů není znát, prostoru v kamionu kam umístit malý parní motor je nespočet.

 

Princip je takový, že tento systém, stejně jako u BMW, pracuje s odpadním teplem. Takřka 30% paliva se ztrácí v  právě v  odpadním teple a výfukových plynech. Zpětné využití takové energie následně zvyšuje účinnost pohonné jednotky. Úspora paliva, která by měla dosahovat až 10% je výrazná. Při trase pět tisíc kilometrů a průměrné spotřebě 30l/100km může dojít k úspoře přes 5000 CZK za tuto trasu. Pokud pak máte kamionů 100 (třeba CS Cargo)  denně na dlouhých trasách, ušetříte půl milionu denně. To už není špatné,že?