Servis a oprava služebních (firemních) automobilů
Služební automobil je dnes jedním z nejpříjemnějších benefitů, hodnotí zaměstnanci firem. Je pravdou, a Google Vám to potvrdí, že inzeráty, které mají uvedenou informaci, že firma poskytuje služební automobil i k neslužebním účelům, jsou častěji zobrazovány, vyhledávající na nich tráví více času a v neposlední řadě také vyhledávající častěji navštěvuje internetové stránky takové firmy. Abychom pochopili hlavní výhodu zaměstnaneckého benefitu v podobe služebního automobilu, musíme si říci více na téma daňové povinnosti se služební automobilem spojené.
Služební automobil dnes již nemusí parkovat před sídlem společnosti nebo v privátních garážích firmy, náklady na provoz automobilu i přesto hradí zaměstnavatel. Jsou dokonce pozice, se kterými je služební automobil úzce spjat. Manažer, kterému potenciální zaměstnavatel nenabídne osobní automobil, se nad takovou skutečností pravděpodobně dosti pozastaví.
Služební automobil a daňový řád
Poskytuje-li zaměstnavatel služební (firemní) automobil zaměstnanci bezplatně i pro osobní - neslužební - účely, stává se tato skutečnost před zákonem předmětem daně z přijmu pod §6 odstavce šestého. Zákon v tomto případě přesněji říká: " Poskytuje-li zaměstnanci zaměstnavatel bezplatně automobil (služební vůz) k účelům služební, tak i k účelům soukromým, považuje se to za nepeněžitý příjem zaměstnance ve výši 1% z vstupní ceny automobilu za každý započatý měsíc poskytování vozidla."
Vstupní cena služebního automobilu je cena včetně DPH (nákupní cena firemního - služebního automobilu). Stejný paragraf také neopomíjí automobily pronajaté, i když jsou následně koupena (př. služební automobil od leasingové společnosti).
Předložme si tedy příklad. Pan K pracuje ve firmě a k dispozici má služební automobil hodnoty 600 000 Kč (vstupní cena služebního automobilu - inc. DPH). Zaměstnavateli tak vzniká povinnost navýšit zaměstnanci základ daně z přijmu o jednu setinu ze vstupní ceny automobilu měsíčně - tj. o 6 000 Kč. Do roku 2007 tento nepeněžitý příjem zaměstnance nevstupoval do vyměřovacího základu pro odvod zdravotního pojištění a sociálního pojištění, změna nastala v roce 2008, kdy se nepeněžité příjmy zaměstnance zahrnuly do vyměřovacího základu pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění.
Hrubá mzda v takovém případě zůstane stejná -tedy 25.000 Kč. Varianta X služební automobil není pro osobní účely. Nepeněžitý příjem pak je 0. Varianta Y - služební-firemní automobil je určen pro služební účely, i pro účely osobní. Nepeněžitý příjem tak činí 1% ze vstupní ceny firemního vozidla (6 000 Kč).
Nyní varianta X
Hrubá mzda 25.000 Kč
Nepeněžitý příjem 0 Kč
Zdanitelný příjem celkem 25.000 Kč
Pojistně hrazené zaměstnavatelem 8.750 Kč
Dílčí základ daně dle § 6 (superhrubá mzda) 33.750 Kč
Záloha na daň z příjmu fyzické osoby 5.070 Kč
Sleva na dani 24.840/12 = 2.070 Kč
Záloha na daň z přijmu po aplikaci slevy na dani 3.000 Kč
Pojistné soc. a zdrav. pojištění 3.125 Kč
Mzda k výplatě (čistá mzda) 18.875 Kč
Nyní varianta Y
Hrubá mzda 25.000 Kč
Nepeněžitý příjem 6.000 Kč
Zdanitelný příjem celkem 31.000 Kč
Pojistně hrazené zaměstnavatelem 10.850Kč
Dílčí základ daně dle § 6 (superhrubá mzda) 41.850 Kč
Záloha na daň z příjmu fyzické osoby 6.285 Kč
Sleva na dani 24.840/12 = 2.070 Kč
Záloha na daň z přijmu po aplikaci slevy na dani 4.215 Kč
Pojistné soc. a zdrav. pojištění 3.875 Kč
Mzda k výplatě (čistá mzda) 16.910 Kč
Při pohledu na mzdu k výplatě nás napadne, že zaměstnanec, který má k dispozici služební automobil k soukromým účelům, v nemalé míře tratí na svém přijmu - přesněji řečeno 1.945 Kč měsíčně, tj. 23.340 Kč ročně. Zde vyvstává nejdůležitější otázka. Vyplatí se to?
Servis a opravy služebních automobilů
První a dozajista největší výhodou je skutečnost, že pravidelný servis, rutinní periodické výměny a mnoho dalšího platí zaměstnavatel, který si náklady spojené se servisem automobilu může odečíst jako nákladovou položku. Opravy, provoz a vše spojené s automobilem také lze odčítat jako nákladovou položku. Pokud tedy máte automobil, se kterým za účelem firemním najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů, ale k soukromým účelům jej již nestíháte využívat, pravděpodobně se Vám takový automobil příliš nevyplatí. Pokud jste manažer a k dispozici máte automobil za 2 miliony korun, je drahá sranda zvyšovat si nepeněžitým příjmem ve výši 20.000 Kč měsíčně svůj dílčí základ daně.
Servis a opravy služebních - firemních vozů jsou záležitostí, kterou v běžných případech firmy plánují dlouhodobě. Máte-li vozový park s 30 dodávkami, jejich pravidelný servis Vám zajistí, že automobil vydrží mnohem déle. Co je pro každou firmu, která provozuje služební vozy nezbytné, je rychlost, kvalita a samozřejmě cena. Poskytnutí náhradního vozu bývá jen teoretické (většina firem, jež je závislá na svých služebních automobilech má ještě automobily rezervní). Sehnat servis a opravnu služebních vozidel (automobilů či aut - chcete-li) je dle vyhledávání na Google.com vcelku složité, takřka žádná firma se neorientuje majoritně na firemní vozidla. Je to do jisté míry škoda, vezmeme-li v potaz, že chybí mobilní autoservisy, které by přijely do sídla firmy a přes noc zkontrolovali většinu automobilů popř. část z nich, další den poté zbytek. Firma by nebyla nikterak omezena v rámci využívání služebních automobilů a zároveň by nemusilo dojít k přesunutí vozidel - tím by se ušetřil čas i pohonné hmoty.
Máte zajímavý nápad, jak tyto služby poskytovat? Zaregistrujte se na našem katalogu a "udělejte si pořádnou reklamu". Pokud Vás zajímá více informací ohledně Služebních automobilů a daní, navštivte náš server poskytující profesionální služby účetních, daňových kanceláří, ekonomických či daňových poradců.