TANKOVÁNÍ PALIVA DO PLNA NENÍ BEZPEČNÉ!
Na čerpacích stanicích potkáme mnoho řidičů, kteří tankují svoje nádrže automobilů úplně do vrchu, respektive tak, že zablokují čerpací pistoli, která se pak samotná vypne až dojde k maximálnímu naplnění. Výrobci tuto metodu tankování nedoporučují, protože se podle nich i jiných odborníků může stát, že se nádrž roztrhne a posléze dojde k následnému požáru. Tím pádem také automobilky odmítají nahrazovat jakékoliv škody tímto způsobené na základě zákona 59/1998 Sb., protože se jedná o přečerpání jmenovitého objemu nádrže a tím zaplnění bezpečnostního prostoru nádrže palivem.
A jak tedy k roztrhnutí nádrže přesně dojde? Pokud naplníme nádrž zcela až po víko či lehce pod tak nám nezůstává v nádrži dostatečné místo, tedy vzduchová bublina, která pokryje případnou tepelnou roztažnost paliva, která se nám například projeví při zaparkování po načerpání paliva v zimě ve vyhřáté garáži. Objem paliva se v tomto případě může zvětšit o 10 – 15 procent. A tak stojí určitě za uváženou zda tankování do naprosto celého prostoru nádrže má smysl kvůli tomu, že objevíme levnou pumpu.
Mnoho řidičů se také diví, když natankují do své nádrže více paliva než je objem nádrže udávaný výrobcem. Posléze obviňují provozovatele čerpacích stanic z toho, že mají nepřesná měřidla. Nicméně tento rozdíl je způsobený právě tím, že objem nádrže uvedený v technickém průkazu vozidla nepočítá s maximálním plnění až po víko nádrže. Respektive až 17 litrů nám pokryje nalévací hrdlo a odvzdušňovací komory.
Pokud se ovšem někdo se stížností obrátí na ČMI či Českou obchodní inspekci, která tuto informaci ČMI předá, tak je samozřejmě daný provozovatel podroben kontrole jeho zařízení. Avšak zatím se nestalo, že by některá tato stížnost byla potvrzena. Za posledních 12 měsíců ČMI eviduje 30 takových neoprávněných stížností.
Lidé také často věří měřidlům ve svých vozech, které mají odchylky nejméně 5 procent a tak vzhledem k tomu, že maximální povolená odchylka u čerpacích stojanů je 0,5 procenta se může stát, že řidiči hodnoty, které vykazuje automobil a stojan nesouhlasí. V tomto případě se téměř na sto procent dá tvrdit, že chyba je vždy na straně elektronických systémů auta.